Witloof

Witloof (cichhorium Intybus var. foliosum) behoort tot de familie van de cichorei-achtigen. Net als de andere familieleden heeft witloof een licht bittere smaak. Hoe meer licht witloof te zien krijgt, hoe groener de top en hoe bitterder de smaak.
De teelt van witloof is een behoorlijk ingewikkelde materie. Je moet eerst en vooral biologische cichoreiwortels zien te bemachtigen. Heb je die niet, dan moet je ze zelf kweken (een jaar vertraging), liefst op stikstofarme grond. De cichoreiwortels worden in grote bakken met aarde gestoken (in tegenstelling tot hydrocultuur) en gestockeerd in een pikdonkere ruimte met geschikte temperatuur en luchtvochtigheid. Een ingenieus irrigatiesysteem voert water doorheen de opeengestapelde bakken. Als alles goed gaat, dan krijg je mooi witloof, die maagdelijk witte stronkjes met vaalgele toppen. Je wordt echt geen witloofboer van vandaag op morgen... Expertise is onmisbaar.

Gezondheid - Het is een gezonde groente, die veel waardevolle stoffen bevat, bovenal veel ijzer (20mg/100g, dit is meer dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid). Laat witloof echter niet in water liggen, hierdoor verdwijnen de mineralen.

Bereiding - Voor het koken of stomen kan je witloof met citroen besprenkelen, zodat de stronk wit blijft. Je kan de groente echter ook rauw eten, gemengd in salades of als aperitiefhapje.

Bewaring - Bewaar witloof in een droge, papieren zak op een donkere, koele plek (in de koelkast).


Recepten