Koolraap

Koolraap (Brassica napus var. napobrassica) groeit in tegenstelling tot andere koolsoorten onder de grond.

Gezondheid - Van de onooglijke maar lekkere koolraap eten we de dikke wortel, die erg rijk is aan vitamine C en daarom wel bekend staat als 'de citroen van het noorden'. Deze caloriearme wortelgroente is ook een goede vochtafdrijver.

Bereiding - Onder de rode, gele of groenige ruwe schil zit hard oranje-geel vruchtvlees. Dit geel geurig vlees kan gekookt, gestoomd of gestoofd worden en heeft een zachte en bijzonder aromatische smaak. Deze zachte smaak komt het best tot zijn recht als u de groente simpel stooft met een klontje roomboter (± 20 minuten). Verder kunt u de groente tot puree maken, opvullen of zelfs frituren. Invriezen kan ook. Blancheer de koolraap dan eerst ± 3 minuten in kokend water.
Om de koolraap schoon te maken, snijdt u eerst de harde bovenkant weg (dit gedeelte is meestal houterig), daarna kunt u de groente schillen en in plakken, blokjes of repen snijden en verwerken. Het vruchtvlees kan met veel kruiden en specerijen worden gecombineerd. Denk aan kerriepoeder, nootmuskaat en verse groene kruiden als salie en tijm.

Bewaring - Op een koele, donkere plaats kunt u koolraap gedurende enkele weken bewaren.

Recepten