Raap

Raapjes maken deel uit van de koolfamilie, meerbepaald van de kruisbloemigen. Voor de komst van de aardappel was de raap, zoals zoveel andere ‘vergeten groente’ onmisbaar in de onze keuken. Rapen bestaan in zeer veel variëteiten, de best gekende is de meiraap (paars-wit), maar in onze biopakketten zitten ook al eens boterraapjes (geel). Deze zijn iets zachter van smaak dan de meiraapjes, maar het gebruik is in feite hetzelfde. Ook de koolraap (paars-geel, groter en minder zoet) is vrij gekend
De plant stelt weinig eisen aan temperatuur en bodemgesteldheid. Ze is bestand tegen vorst. Het best gedijt de raap op een lichte kleigrond, waar Vlaanderen rijk aan is. De rapen worden best begin juni gezaaid en kunnen tussen oktober en december geoogst worden. De raapjes worden best in een jong stadium geoogst (de grootte van een tennisbal is ideaal), groter verliezen ze hun goeie smaak.

Bereiding - Rapen kan je koken, stomen, in de puree stampen, frituren, opvullen enzovoort. Koolrapen en boterraapjes kan je beter schillen, meiraapjes hoef je daarentegen helemaal niet te schillen (minder werk en extra gezond!). Koolrapen en boterraapjes kan je best garen, terwijl je meiraapjes ook perfect rauw kan verwerken in salades. Dan hebben ze iets ‘radijsachtigs’. Als je de rapen kookt doe je dit best niet al te lang: papperige, overgare raapjes zijn immers niet lekker. Dé klassieker om rapen te verwerken is in een goeie ouderwetse hutsepot.
Het jonge blad (snijmoes of snijkool genaamd) wordt eveneens gegeten. Je kan dit gebruiken zoals spinazie.

Gezondheid - Rapen zijn enorm calorie-arm en zijn rijk aan vitamine C, vitamine B1 en B2, vitamine A, calcium, fosfor en ijzer. In de oudheid stonden raapjes erom bekend een geneeskrachtig middel te zijn tegen aandoeningen aan de luchtwegen en huid en als middel om zweetoksels te vermijden. Enige bewijskracht hiervoor is er echter niet. Rapen bevatten echter ook veel nitraten. Deze worden in het lichaam door bacteriën omgezet tot nitrieten die schadelijk zijn in de gezondheid in grote hoeveelheden. Wanneer je gewoon raap eet kom je zeker niet aan deze hoeveelheden maar een portie heropwarmen doe je beter niet.

Bewaring - Je bewaart de rapen best in de frigo in een papieren zak. Op die manier bewaren ze zeker een week. Als je ze écht lang wilt bewaren, kan je ze best af en toe besprenkelen met water om uitdroging en taaiheid te vermijden.


Recepten