Perzik

Perzik (Prunus persica) heeft een misleidende naam. Perzië fungeerde slechts als transitgebied van de perzik tussen China en Europa. Chinezen cultiveerden de vrucht al twee millenia toen de Romeinen er via de Perzen kennis mee maakten. Perzik zou in China symbool staan voor onsterfelijkheid, of toch minstens voor een lang leven.

Gezondheid - Perzik bevat namelijk een verbluffende reeks nuttige voedingsstoffen. Volgens een voedingsdeskundige bevat het maar liefst 9 vitaminen (onderandere het ABC), 18 aminozuren (waarvan 17 essentiële), 31 mineralen of sporenelementen, 3 essentiële vetzuren, bioflavonoïden en tenminste 10 antioxidanten.

Seizoen - Een perzik kan je het hele jaar door verkrijgen. De topmaanden blijven evenwel de zomermaanden van juni tot september.
De perzik moet een egale schil hebben, dus geen plekken of putten. Wil je de perzik meteen gebruiken, dan koop je best een zacht exemplaar die al heerlijk begint te ruiken. Wil je de vrucht nog even bewaren, dan kies je liever een harde vrucht.

Gebruik - Een perzik kan je eten met de schil of zonder. Laat je de schil aan de vrucht, dan was je de perzik beter onder stromend water. Verwijder de grote pit vooraleer je de perzik verwerkt.
Met enkele druppels citroen voorkom je dat het vruchtvlees verkleurt als je het verwerkt in een salade of een nagerecht.

Bewaring - Langer dan een week zullen perziken niet bewaren. Leg rijpere exemplaren in de koelkast. Onrijpe perziken rijpen beter na op kamertemperatuur.

Recepten