Veelgestelde vragen

Blijft jouw vraag onbeantwoord? Neem gerust contact op met ons via info@dewassendemaan.be of (voor dringende zaken) via 09/386.82.14. We staan paraat om jouw vraag te beantwoorden op weekdagen tussen 9:00 en 17:00.

Voor vragen i.v.m. jouw biobox of plukbox kan je steeds terugvallen op onze Algemene Voorwaarden. Misschien vind je hier al het antwoord op je vraag?

 

BioBOX

 

Aanvraag (proef)abonnement

Ik heb proefboxen aangevraagd, maar heb nog geen bevestiging ontvangen.

Ga in je e-mailprogramma eerst even kijken in je spamfolder / junkmail / map met ongewenste e-mails. Vind je zeven kalenderdagen later nog geen bevestigingsmail terug? Neem dan contact met ons op via 09 386 98 79.

Proefboxen

Ik heb een proefabonnement aangevraagd, maar heb nog geen bevestiging ontvangen.

Ga in je e-mailprogramma eerst even kijken in je spamfolder / junkmail / map met ongewenste e-mails. Vind je zeven kalenderdagen later nog geen bevestigingsmail terug? Neem dan contact met ons op via 09 386 98 79.

Wat is de prijs van mijn proefboxen?

Een proefabonnement bestaat uit 4 leveringen van één of meerdere bioboxen naar keuze. De prijs van een proefabonnement wordt als volgt berekend: de stukprijs per box x het aantal leveringen. De prijs per biobox vind je hierJe wordt hierover ingelicht als we de startdatum van je proefabonnement bevestigen via e-mail.

Opgelet! Zijn er in de twee maanden volgend op je aanvraag afhaaldagen waarop je niet beschikbaar bent, bv. door vakantie? Laat het ons weten via het aanvraagformulier of via biobox@dewassendemaan.be.

Hoe verloopt de betaling van mijn proefboxen?

De betaling van een proefabonnement voer je uit via bankoverschrijving volgens de instructies uit de bevestigingsmail. Je betaalt de totale prijs van je proefabonnement voordat de eerste levering plaatsvindt.

Prijzen en betaling

Wat is de prijs van mijn proefboxen?

Een proefabonnement bestaat uit 4 leveringen van één of meerdere bioboxen naar keuze. De prijs van een proefabonnement wordt als volgt berekend: de stukprijs per box x het aantal leveringen. De prijs per biobox vind je hierJe wordt hierover ingelicht als we de startdatum van je proefabonnement bevestigen via e-mail.

Opgelet! Zijn er in de twee maanden volgend op je aanvraag afhaaldagen waarop je niet beschikbaar bent, bv. door vakantie? Laat het ons weten via het aanvraagformulier of via biobox@dewassendemaan.be.

Hoe verloopt de betaling van een proefabonnement?

De betaling van een proefabonnement voer je uit via bankoverschrijving volgens de instructies uit de bevestigingsmail. Je betaalt de totale prijs van je proefabonnement voordat de eerste levering plaatsvindt.

Wat is de prijs van een vast abonnement?

Een abonnement betaal je volgens een maandelijkse vooruitbetaling. Het totaalbedrag van de maandelijkse vooruitbetaling bedraagt het aantal geplande leveringen volgens je abonnement van de komende maand x de stukprijs van je biobox(en).

Bv: Je hebt een abonnement op een wekelijkse kleine groentebox aan €12.10 per stuk, met afhaling op donderdag. De komende maand telt 5 donderdagen. De berekening gaat als volgt: 5 x €12.10 = €60.50.

 

Bioboxprijs per stuk
mini groentebox €  8,50
kleine groentebox € 12,10
grote groentebox € 19,80
gemengde biobox € 16,80
fruitbox € 12,10
aardappelen €  5,00
volkoren brood€  3,20
afwisselend speciaal brood €  3,90

Hoe verloopt de betaling van mijn vast abonnement?

De betaling van je abonnement gebeurt steeds via domiciliëring. Hiervoor verleen je een mandaat aan De Wassende Maan cvba. Je ontvangt van ons een mail met een uitnodiging om eenvoudig online je mandaat voor domiciliëring te ondertekenen. Hiervoor werken we samen met onze betrouwbare partner Twikey.

In de eerste week van elke maand wordt de vooruitbetaling van je abonnement van de komende maand aangeboden aan jouw bank.

Voor alle details over je domiciliëring, zie onze Algemene Voorwaarden, Artikel 7.

TIP: voeg biobox@dewassendemaan.be en info@dewassendemaan.be meteen toe in jouw e-mailcontacten. Zo komen belangrijke mails over jouw biobox zeker niet in je spamfolder terecht.

Kan ik mijn (proef)abonnement betalen met maaltijdcheques?

Sorry, dat kan momenteel nog niet.

levering en afhalen

Wordt mijn biobox het hele jaar door geleverd?

De Wassende Maan levert bioboxen van week 2 t.e.m. week 51 van elk kalenderjaar. Dus niet in de laatste (week 52) en eerst week (week 1) van het jaar (kerstvakantie). Omdat je als abonnee een maandbedrag betaalt wordt dit gecompenseerd door een biobox van dubbele waarde te leveren in week 50 en week 3. Alle info over deze biobox van dubbele waarde vind je hier.

Is er een afhaalpunt in mijn buurt?

Met meer dan 50 afhaalpunten in de grote regio van Gent en Deinze is er vast wel eentje bij jou in de buurt. Hier vind je alle afhaalpunten op een rijtje.

Kan ik zelf een afhaalpunt opstarten?

Heb je interesse om zelf een afhaalpunt te openen? Fijn! Geef ons een seintje met jouw adres en contactgegevens op biobox@dewassendemaan.be, dan contacteren wij jou met meer informatie.

Ik wil mijn biobox (éénmalig) in een ander afhaalpunt afhalen, kan dat?

Dat kan! Je hoeft ons enkel laten weten in welk afhaalpunt je je biobox graag gaat afhalen. Dat kan tot tien kalenderdagen vooraf via een mailtje naar biobox@dewassendemaan.be.

Kan mijn biobox aan huis geleverd worden?

Als abonnee in Astene, Deinze en Petegem-aan-de-Leie kan je jouw biobox op woensdag aan huis bezorgd krijgen. Meer info over thuislevering vind je via deze pagina

Kan ik mijn biobox (éénmalig) verschuiven naar een andere week?

Dat kan! Meer info vind je hier. Je hoeft ons enkel laten weten in welke andere week je je biobox graag gaat afhalen. Dat kan tot tien kalenderdagen vòòr de geplande levering via een mailtje naar biobox@dewassendemaan.be.

Is mijn afhaalpunt het hele jaar door open?

Niet alle afhaalpunten zijn het hele jaar open. Ook jouw depothouder gaat graag eens een weekje met vakantie! De vakantieregeling van alle afhaalpunten kan je hier raadplegen. Tijdens die vakantieperiode kan je jouw biobox ophalen in een vervangend afhaalpunt of op een vervangend afhaalmoment. Hier vind je alle info.

Ik kan niet op tijd in mijn afhaalpunt geraken om mijn biobox af te halen, maar het is te laat om mijn box te annuleren. Wat nu?

Probeer in eerste instantie iemand anders in te schakelen om je biobox af te halen tijdens het afhaalmoment. Lukt dat niet? Neem dan vóór het einde van het afhaalmoment telefonisch contact op met je depothouder om te vragen of je uitzonderlijk op een ander moment kan afspreken. De contactgegevens vind je hier en op de afhaallijst die in het afhaalpunt ligt. Houd er rekening mee dat de depothouder niet verplicht is om abonnees te bedienen buiten het afhaalmoment en dat laattijdige afhaling niet altijd zomaar mogelijk is.

Mijn naam staat niet vermeld op de afhaallijst. Wat nu?

Neem dan geen biobox mee. Neem zo snel mogelijk contact met onze klantendienst via biobox@dewassendemaan.be of 09 386 98 79, zodat we dit verder kunnen uitzoeken en een gepaste oplossing kunnen voorstellen.

Mijn naam en biobox staan vermeld op de afhaallijst, maar mijn box is niet meer aanwezig in het afhaalpunt. Wat nu?

Neem dan geen andere biobox mee. Meld dit aan je depothouder en neem zo snel mogelijk contact met onze klantendienst via biobox@dewassendemaan.be of 09 386 98 79, zodat we dit verder kunnen uitzoeken en een gepaste oplossing kunnen voorstellen.

Opgelet! Als je je biobox laattijdig afhaalt, zonder dat je hiervoor een afspraak hebt gemaakt met de depothouder, kunnen we de aanwezigheid van jouw box niet garanderen; hiervoor wordt dan ook geen compensatie aangeboden. Na het afhaalmoment worden de overgebleven bioboxen, waarvoor geen andere afspraak werd gemaakt, verwijderd en krijgen ze een nieuwe bestemming om verspilling tegen te gaan.

VAKANTIE EN AFWEZIGHEID

Ik ga op vakantie of ben afwezig. Wat kan ik doen met mijn biobox? 

Een biobox dat niet wordt opgehaald is zonde, dat staat vast. Er zijn verschillende mogelijkheden voor je biobox tijdens je vakantie. Meer info vind je op deze pagina. Laat ons minstens 10 kalenderdagen vooraf weten welke optie je verkiest via een mailtje naar biobox@dewassendemaan.be.

Ik krijg mijn groenten niet op. Wat nu?

Kan je de hoeveelheid groenten even niet meer bolwerken? Dan raden we aan om wat extra porties soep, geblancheerde groenten of spaghettisaus te maken voor in de diepvries. Dat komt geregeld van pas! Of ga eens aan de slag met bokaaltjes vol pickles, chutneys en gefermenteerde groenten. Die zijn ook heel leuk om weg te geven.

Nog steeds groenten over? Geen nood. Je kan je abonnement eens een weekje pauzeren door je biobox weg te schenken aan vrienden of familie, te doneren aan een goed doel, te verschuiven naar een andere week of te annuleren. Alle info vind je op deze pagina.Laat ons minstens 10 kalenderdagen vooraf weten welke optie je verkiest via een mailtje naar biobox@dewassendemaan.be.

Kan ik mijn biobox (éénmalig) verschuiven naar een andere week?

Dat kan zeker. Alle info vind je op deze pagina.Laat ons minstens 10 kalenderdagen vooraf weten welke optie je verkiest via een mailtje naar biobox@dewassendemaan.be.

Is mijn afhaalpunt het hele jaar door open?

Niet alle afhaalpunten blijven jaar in, jaar uit open. Ook jouw depothouder gaat graag eens een weekje met vakantie! De vakantieregeling van alle afhaalpunten kan je hier raadplegen. Tijdens die vakantieperiode kan je jouw biobox ophalen in een vervangend afhaalpunt of op een vervangend afhaalmoment. Hier vind je alle info.

De inhoud van je biobox

Er ontbrak iets in mijn biobox. Wat nu?

Onze oprechte excuses! Foutjes maken is menselijk, maar we zetten ze dan ook graag recht. Geef ons zeker een seintje via biobox@dewassendemaan.be. Dan zorgen we voor een compensatie voor het ontbrekende product bij één van jouw daaropvolgende bioboxen.

Een te zachte tomaat of een te rijpe peer... Wat nu?

Kwaliteit, daar willen we voor staan. Toch kan het eens gebeuren dat er tijdens het maken van al die bioboxen een zachte plek of slap blaadje werd gemist. Dit zetten we uiteraard graag recht. Geef ons zeker een seintje via biobox@dewassendemaan.be. Dan zorgen we voor een compensatie bij één van jouw daaropvolgende bioboxen.

Worden alle producten geteeld op De Wassende Maan?

Het grootste deel van de groenten in jouw biobox zijn biodynamische groenten van eigen teelt, kraakvers van ons veld. In sommige maanden, vooral in de winter en het vroege voorjaar, hebben we niet voldoende. Omdat we veel variatie willen garanderen gaan we dan aankloppen bij collega bio(dynamische) boeren. We werken geregeld samen met De Vroente, Philip Vermeulen, Het Blauw Kasteel, Daniël Van de Voorde, EcoVeg, De Drie Wilgen, Koen van Eyckeren, Bio Brugs Ommeland,... en vele andere kleine producenten om onze bioboxen verder aan te vullen. Als we bij deze leveranciers niet voldoende kunnen aankopen, kopen we groenten aan bij de biologische groothandel. 

Qua fruit telen we op De Wassende Maan enkel aardbeien. Bij collega bioboeren kunnen we terecht voor appelen, peren, rood fruit,... maar voor veel andere fruitsoorten heeft België nu eenmaal niet zo'n geschikt klimaat. We kopen geregeld fruit aan via de biologische groothandel. Daarnaast bestelt Sofie, die de bioboxen voor jou samenstelt, vaak via The Food Hub. Bij hen kunnen we rechtstreeks heerlijke fruitsoorten en noten (mango, avocado, pecannoten, wijnsinaasappelen,...) bestellen bij boerencoöperaties uit Zuid-Europa. Da's echt win-win: zalige smaken mét een sterk en transparant herkomstverhaal.

Biodynamisch? Proberen niet alle bedrijven dynamisch te zijn?

Uiteraard. Ook op De Wassende Maan heerst een springlevende dynamiek. Maar wist je dat "biodynamisch" veel meer is dan gewoon bio en dynamisch? Hier lees je meer over ons biodynamisch bedrijf en het Demeter-keurmerk, waar we fier op zijn.

Bananen? Die komen toch van ver?

Voor producten die we niet zelf telen gaan we altijd op zoek naar een zo lokaal mogelijke herkomst. Voor groenten lukt dat doorheen het hele jaar aardig goed. Aan het einde van de winter of aan de start van het voorjaar kan het al eens gebeuren dat we de mosterd toch wat verder van huis moeten gaan halen. Om jouw biobox zo duurzaam als mogelijk te houden, beperken we ons altijd tot Europese teelten die per vrachtwagen tot hier komen. Zo kunnen we jou met de hand op ons hart beloven dat je nooit (nooit!) boontjes uit Kenia in je biobox zal terugvinden.

Voor fruit is dat echter heel wat moeilijker. In België groeit er niet zo heel veel fruit en al zeker niet in het voorjaar. Daarom gaan we ook hiervoor vaak wat verder aankloppen. We kopen enkel producten die per vrachtwagen of per boot tot hier komen. Vinden we daarenboven ook producten met een fairtrade label (zoals bv. bananen), dan kiezen we daar resoluut voor.

Vraag jij jou ook soms af wat er nu duurzamer is? In mei Belgische appels eten die al bijna 8 maanden in koelcellen liggen, of verse Argentijnse appels die per boot tot hier kwamen? Je begrijpt: geen enkele discussie over lokale producten is eenduidig. Velen gaan ervan uit dat lokaal altijd ecologischer is, maar zo eenvoudig is het niet. Denk maar aan tomaten uit een verwarmde kas in België tegenover tomaten uit tunnels uit Zuid-Europa. Wij maken elke keer opnieuw heel bewust die afweging en maken hierin telkens een overwogen keuze.

Aubergines? Groeien die niet in verwarmde serres?

We proberen groenten uit verwarmde teelten zoveel mogelijk te mijden. In de zomer en het najaar lukt dat goed, aan het einde van de winter en in het voorjaar is dat soms wat moeilijker. Dan sluipt er al eens een "verwarmd" product de bioboxen binnen. Hierbij gaan we op zoek naar bioboeren die warmtekrachtkoppeling of pelletsystemen gebruiken. Bv. bij EcoVeg in het Oost-Vlaamse Assenede worden de serres met restwarmte van een kleine gascentrale opgewarmd. Best wel eco, dus!

Ik wil een onregelmatigheid melden over mijn biobox. Hoe doe ik dat?

Doe dit altijd zo snel mogelijk via email (biobox@dewassendemaan.be) of telefonisch (09 386 98 79), en niet via de afhaallijst die in je afhaalpunt ligt. De ingevulde afhaallijsten worden een week later pas teruggebracht naar De Wassende Maan. Bovendien kan het wel eens gebeuren dat papieren in het afhaalpunt verloren geraken, waardoor we de afhaallijst niet meer te zien krijgen. De afhaallijst dient alleen om de afhalingen correct te kunnen opvolgen in het afhaalpunt.

Waarom een biobox?

De bioboxen zijn erg belangrijk voor de boerderij. Hoe zit dat in elkaar?

Omdat je een abonnement hebt kunnen we rekenen op een zekere afzet voor onze groenten. Hierdoor kunnen onze boeren een goede teeltplanning opstellen, de groenten aan eerlijke prijzen verkopen en onnodige groenteoverschotten vermijden. De zekere afzet maakt een grote teeltdiversiteit mogelijk en stelt ons in staat om werkzekerheid te genereren voor alle boeren en werknemers op De Wassende Maan. Dankzij onze bioboxen zijn we immers in staat om ook de boeren een stabiel bediendecontract te geven. Zo kunnen ze zeker zijn van een vast inkomen, vrije weekends, en net zoveel vakantie, recht op ziekteverlof en pensioen als de medewerkers die in de administratie, logistiek of winkel werken. En dat is allesbehalve evident in de landbouwsector!

Met jouw abonnement geniet je dus niet alleen van het beste van onze velden, je draagt onrechtstreeks ook bij aan een gezonde en stabiele landbouw mét toekomst.

Is een biobox gezond?

Een biobox is razend gezond. Het is in de eerste plaats een box vol biologische en/of biodynamische producten. Je blijft dus gespaard van chemische toevoegingen, pesticiden, herbiciden, ggo's en veel meer. Je kan stellen dat de producten uit jouw biobox op dat vlak veel puurder en gezonder zijn.

Groenten zijn gezond. Dat weet iedereen! Met een biobox zal je heel gemakkelijk meer groenten op je bord krijgen. Wist je dat een gemiddeld gezin in 2015 maar 750 gram groenten per week at? Een biobox helpt je meteen aan een véél gezonder eetpatroon.

Bovendien zijn de groenten echt kraakvers. Dit kunnen we garanderen omdat ze zonder tussenpersonen en zonder ellenlang transport recht van ons veld op jouw bord terechtkomen. In de praktijk worden bepaalde producten de dag voordien geoogst, de volgende ochtend in jouw biobox gestopt en die namiddag door jou opgehaald in het afhaalpunt. Verser kan echt niet!

Doorheen het jaar zorgen we gegarandeerd voor een heerlijke variatie en diversiteit in de inhoud, mee met de seizoenen. We beloven je: je eet gevarieerder dan je ooit zou eten. Je ontdekt ook veel nieuwe groenten en fruit. Had je ooit al gehoord van mosterdblad, loganbes, roodlof of romanesco?

Is een biobox gemakkelijk?

Je hoeft niet meer na te denken over welke groenten je zal kopen. Wij stellen met veel zorg een lekkere box voor jou samen! Wekelijks word je ondersteund met receptideeën via de nieuwsbrief. Ook op onze groente- en fruitwijzer op de website vind je heel wat tips & tricks.

Gedaan met etiketten lezen of verschillende winkels afschuimen: wij zorgen voor (h)eerlijke groenten van eigen land én maken bij aankoop van andere producten altijd een duurzame keuze. Zo eet je met een gerust geweten.

Met een netwerk van meer dan 50 afhaalpunten in regio Gent en Deinze is er altijd een afhaalpunt in jouw buurt. We zorgen voor een lang afhaalmoment, zodat je je biobox kan ophalen wanneer het voor jou het beste past.

varia

Kan ik met mijn biobox een goed doel steunen?

Tijdens jouw vakantie of gewoon eens 'zomaar’… kan je jouw biobox via ons wegschenken aan een goed doel. Hier lees je hoe je dat kan doen. We werken hiervoor samen met goede doelen Foodsavers Gent en Vzw Gezinsvervangend Tehuis Gandae. We schenken hen doorheen het hele jaar groenten ter waarde van de bioboxen die jullie schonken. Pssst, daar laten we het niet bij. We doen er altijd nog een flink schepje bovenop!

Kan ik ook een biobox cadeau doen?

Helaas, dat kan momenteel nog niet. Je kan wel een geschenkbon voor onze biowinkel cadeau geven. Alle info daarover vind je hier.

Abonnement stopzetten

Zo'n biobox, dat blijkt jammer genoeg niets voor mij. Wat nu?

In dat geval kan je je abonnement uiteraard stopzetten. Let op, als abonnee kan je je abonnement enkel stopzetten op het einde van elke maand. Verwittig ons via biobox@dewassendemaan.be of 09/386.82.14, ten laatste 10 kalenderdagen voor het einde van de maand. Zie ook de Algemene Voorwaarden voor meer info.

Webshop

Kan ik mijn biobox aanvullen met meer lekkers van de boerderij?

Je kan jouw biobox aanvullen met heel wat lekkers van de boerderij via onze webshop op www.dewassendemaan.be/shop. De webshop is open van donderdagavond 18u00 tot en met zondagavond 22u00 en is toegankelijk wanneer je ingelogd bent. Tip: je gebruikersnaam is je e-mailadres.

Log je voor de eerste keer in? Maak eerst een wachtwoord aan voor je online account:
•    Ga naar www.dewassendemaan.be/user/password.
•    Vul het e-mailadres in dat je gebruikt hebt om je proefboxen aan te vragen. 
•    Klik op Verzenden. 
•    Volg de instructies in de mail die je vervolgens hebt ontvangen (kijk ook eens in je spam).

Fruitmand op het werk

Waar komt het fruit vandaan?

De inhoud van de fruitmanden is 100% biologisch. We zoeken naar een verantwoorde herkomst, bij voorkeur uit België of Europa. Daarbij houden we rekening met de seizoenen en de afstand die het fruit aflegt. We zoeken steeds naar uitstekende kwaliteit.

Is de inhoud van elke fruitmand hetzelfde?

We zorgen voor een gevarieerde inhoud van de fruitmanden, mee met de seizoenen. Je vindt de inhoud van de mand van de komende week in onze wekelijkse nieuwsbrief in jullie mailbox en heel wat bijkomende info op onze fruitwijzer.

Wat bij verlofperiodes?

Bij vakanties kan je eenvoudigweg tijdelijk je fruitmand annuleren. Je kan steeds één of meerdere bioboxen annuleren via een mailtje naar biobox@dewassendemaan.be. Annuleren kan tot 10 kalenderdagen vooraf, op dat ogenblik moeten wij al onze bestellingen doorgeven. Annulaties worden verrekend in de kwartaalfactuur.

Tijdens week 52 en week 1 (kerstvakantie) houdt ons biobox-team een winterstop en worden geen fruitmanden geleverd.

Wanneer gebeurt de levering?

Je fruitmand wordt op maandagnamiddag op het bedrijf geleverd, waar mogelijk door één van de fietskoeriers waar we mee samenwerken. Dat is Viavélo in Deinze en Cargovélo in Gent.

Kunnen wij een afhaalpunt voor bio groente- en fruitboxen worden?

Hebben jij en je collega's zin in kraakverse biogroenten, recht van boer naar bord? 

Als bedrijf kan je ook een afhaalpunt worden voor de bioboxen van De Wassende Maan. Sla de handen in elkaar en overtuig minstens 5 collega's. Spread the word!

Neem gerust contact op met onze klantendienst voor alle info en praktische details. Dat kan via biobox@dewassendemaan.be of 09/386.98.79. Je kan ook steeds bij ons terecht voor promomateriaal zoals flyers of affiches.

Workshops en activiteiten

Ik ben onverwacht verhinderd. Wat nu?

Jammer dat je er niet bij zal kunnen zijn. Laat je ons weten dat je niet zal komen via workshops@dewassendemaan.be? Bij annulatie kan jouw inschrijvingsgeld niet terugbetaald worden. Je mag natuurlijk een vervanger zoeken die jouw plaats kan overnemen!

Varia

Ben je op zoek naar een origineel en duurzaam cadeau?

Doe je zus of broer, moeder of vader, vriend of vriendin een plezier met een geschenkmand of cadeaubon van De Wassende Maan. Je kan zo'n bon spenderen in onze biowinkel (niet voor bioboxen of webshop). Hier kan je een cadeaubon of geschenkmand bestellen.

Kan ik een ruimte huren op de boerderij voor mijn activiteit, lezing, cursus, workshop,...?

Ja, dat kan! Onze mooie zaal met plaats voor ca. 20 personen en/of open professionele keuken kan je huren voor jouw activiteit, lezing, (kook)cursus, (kook)workshop, vergadering,... De leuke locatie op de boerderij krijg je er gratis bovenop! Alle info vind je hier.