SAMENWERKING MET DE STERREBLOEM

Sinds schooljaar 2018-2019 ontvangen we de kinderen van leefgroep 3 (leerjaar 3 + 4) van De Sterrebloem, een ervaringsgerichte school in Meigem, elke woensdag op de boerderij. Ze leren bij over biodynamische landbouw en helpen de boeren bij allerlei taken.

Leefgroep 4 zou vanaf 2020 één keer in de maand instaan voor een Lunch met LEF-maaltijd voor al hun medeleerlingen. Ze komen op De Wassende Maan koken met versgeoogste groenten in de boerderijkeuken en brengen dan het verse eten naar school. De coronacrisis stak helaas een stokje voor deze leuke plannen.

MAMA EVELYN AAN HET WOORD

Geschreven in voorjaar 2020 door Evelyn, mama van leerling Nils. Evelyn begeleidt elke week het groepje van de derde leefgroep op de boerderij.

"Vorige maand kregen we op het nieuws te horen dat we best zuinig met ons drinkwater omspringen: de waterreserves staan laag, het is te droog en we kloppen een record van droogste maand april sinds lange tijd! Leuk weer in deze coronatijd, maar niet zo leuk voor onze moestuin. Mijn gedachten gaan uit naar de boeren van De Wassende Maan…

Woensdag is De Wassende Maandag voor de Sterrebloemers van leefgroep 3. Wekelijks neem ik een 5-tal kinderen een voormiddag mee naar De Wassende Maan in Astene. Fien, boerin in opleiding bij Landwijzer, neemt ons een hele voormiddag op sleeptouw. Wat er precies op het programma staat, hangt af van wat er op dat moment in de boerderij op til staat.

Het laatste bezoek zal ik niet vlug vergeten: begin maart… het regende al een paar weken pijpenstelen en die woensdagvoormiddag, gewapend tegen plensbuien en/of moddertoestanden, doen we de toer langs de tunnels en bewonderen we de pas aangeplante bladgewassen. De boeren wachten op droger weer om het veld klaar te maken voor het nieuwe seizoen (wat een verschil met de maand april!) en kunnen het veld niet op met de tractor, zo massaal en diep is de modder. Die modder trekt de kinderen aan!

Creatief met modder, spaden en schoffel dan maar! Even later graven we kanaaltjes die het overvloedige water naar de sloot doet vloeien, ook dat is boerenwerk. Waar komt ons voedsel vandaan? Welke weg legt het af? Terwijl we sappige tomaatjes plukken en proeven in de tunnel vragen we ons af welke stappen hier aan voorafgaan. Van zaaibedjes maken, zaadjes in de grond steken,… tot oogsten, verkopen in de winkel. En hoe komt de boer tot de prijs van de groenten? Wat is het verschil tussen de gangbare landbouw en biodynamische landbouw? We beleven het vanop de eerste rij.

De kinderen worden actief betrokken: onkruid wieden en dat aan de 400 kippen voeren (die voor consumptie gekweekt worden), vers geoogste prei kuisen, snijbonen oogsten, ongekende groenten ontdekken,… De kinderen zien en ervaren de evolutie van de teelten doorheen de seizoenen. Elke periode heeft andere noden en daar speelt de boer op in.

Het boerderijleven bevat zoveel leerrijke elementen! Het enthousiasme van de kinderen om actief deel te nemen, de mate waarin ze soms aan Fiens lippen hangen, de goesting om verslag uit te brengen voor de klas,… Het zegt voor mij genoeg.

Biodynamische boerderij De Wassende Maan, wij zijn nog niet ‘uitgeboerd’!"

Magische momenten

Geschreven door Fien in voorjaar 2020. Zij volgt een opleiding biolandbouw, deed haar stage bij De Wassende Maan en bracht de Sterrebloem-kinderen tot voor kort elke woensdag heel wat bij rond de "boerenstiel".

Tijdens mijn stage biolandbouw bij De Wassende Maan kreeg ik de onverwachte mooie kans de boerderijklas te begeleiden. De ideale gelegenheid om met een andere blik naar het veld te kijken. En wat is er leuker dan dit te doen door de ogen van een kind!? Restte me niets anders dan het kinderlijke enthousiasme over mijn eigen leerproces begrijpelijk en spelenderwijs te vertalen naar de kinderen.

We starten elke keer met de invloed van het weer, licht en temperatuur. Wanneer groeit wat en wat voor invloed heeft het allemaal daarop. Ik behoed me voor een opsomming van wat we allemaal gedaan hebben. Het was zo veel en zo wijs. Constante aandachtspunt in de boerderijbeleving was het niet alleen te laten gaan over leren van het wat en hoe, maar zeker ook aandachtig te zijn voor de zintuiglijke waarneming ervan. En dit spelenderwijs. Wat heeft de grond nodig om gezonde groenten voort te brengen? Wat doen de zon en de temperatuur? Groenten herkennen, proeven, voelen en zien wat er allemaal rond leeft. Het groentebed zien als een babybedje dat je moet koesteren. En waar je dus ook niet op moet lopen! Hoe zaaien en planten de boeren? Dat onkruid wieden leuk is. Groenbemester zaaien; ook om het land bedekt en beschermd te houden in de winter. Wat doet teveel aan regen met het land? Geulen graven in de modder om het teveel aan water weg te krijgen, was een topper! Waar haalt de boer het water als het te weinig regent? Op de vers aangebrachte composthoop liggen en voelen dat die warm is; meten en weten waarom die zo warm wordt. Aardbeien plukken en het belang van de hommels inzien. Hoe zit een kip in elkaar en hoe ga je om met een schaap?

Vaak liepen we even de winkel binnen om te zien wat het uiteindelijke eindproduct gaf. Racen over land met de golfwagen en een laadbak vol zingende kinderen. Magische momenten waar ik nu met een nostalgische zucht aan terugdenk en die hopelijk nog vaak mogen - voor mijn part voor ieder kind moeten - volgen. Uit respect voor ons eten, het land en het kind dat er middenin staat.